دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 196904

سازمان تامین اجتماعی با 42 میلیون نفر افراد تحت پوشش از جمله بیمه شدگان و مستمری بگیران هرساله خدماتی را به مردم ارائه می دهد که البته این خدمات با داشتن بودجه های کلان و پرداخت بدهی های این سازمان از سوی دولت مطلوب تر و مناسب تر می شود.

سرانجام خوش بدهی های تامین اجتماعی

سلامت نیوز:  سازمان تامین اجتماعی با 42 میلیون نفر افراد تحت پوشش از جمله بیمه شدگان و مستمری بگیران هرساله خدماتی را به مردم ارائه می دهد که البته این خدمات با داشتن بودجه های کلان و پرداخت بدهی های این سازمان از سوی دولت مطلوب تر و مناسب تر می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، بیمه شدگان هر ماه مبلغ هفت درصد از حقوق خود را بابت حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کنند و از طرفی دیگر دولت نیز باید سهمی از این حق بیمه را برای کارمندان به تامین اجتماعی پرداخت کند که متاسفانه در سال های گذشته با چالشی جدی روبه رو شده است.


به گفته سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، میزان بدهی دولت قبل به تامین اجتماعی حدود ٦٠ هزار میلیارد تومان بود که رقم قابل توجهی است و طبیعتا هر سال مقادیری به آن اضافه شده است و اکنون به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسید.


البته این روزها خبرهای خوشی از پرداخت این بدهی به سازمان تامین اجتماعی از سوی دولت به گوش می رسد، که هم در برنامه ششم توسعه تصمیمی جدی برای پرداخت تمام بدهی ها گرفته شده و هم اخیرا چندین مورد بدهی به سازمان پرداخت شده است.


مهرماه امسال کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای تصویب کرد که تمامی بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی در مدت پنج سال برنامه ششم توسعه پرداخت شود.


این موضوع برای نخستین بار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است که به طور یقین پرداخت این میزان بدهی در راستای افزایش خدمات رسانی به بیمه شدگان و مستمری بگیران تاثیرگذار است.
همچنین در ماه های اخیر چندین مورد از بدهی های دولت به تامین اجتماعی پرداخت شد که دو مورد تهاتر با مبالغ هر کدام 46 هزار میلیارد ریال نمونه ای از موضوع پرداخت بدهی است.

در مهرماه خبری خوش درباره پرداخت طلب این سازمان از دولت را داد و گفت: در قالب تهاتر چهار هزار و 600 میلیارد تومان طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت در کمیسیون اقتصادی پرداخت شد، البته اکنون بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی 110 هزار میلیارد تومان است اما باید گفت که دولت تدبیر و امید اهتمام جدی برای پرداخت این بدهی ها دارد.


سیدتقی نوربخش اضافه کرد: این دولت تا همین مدت حدود 15 هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرده است که موضوع تهاتر چهار هزار و 600 میلیارد تومان از این بدهی با سازمان تامین اجتماعی در دو هفته پیش به صورت ویژه جای تقدیر و تشکر دارد.
وی خاطرنشان کرد که این میزان طلب ما از دولت، می تواند بخش خوبی از نقدینگی را در شرکت سرمایه گذاری برای ما آزاد کند.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه گفت که قرار است در طول برنامه ششم توسعه در قالب تبصره ای طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت پرداخت شود.


وی با بیان اینکه در قالب بودجه سال 96 بخشی از این بدهی از سوی دولت پرداخت می شود، تصریح کرد: البته کل طلب سازمان تامین اجتماعی از دولت در طول پنج سال برنامه ششم پرداخت خواهد شد.


نوربخش همچنین این هفته از مصوبه هیات دولت برای پرداخت 46 هزار میلیارد ریال دیگر از طلب تامین اجتماعی خبر داد و افزود: دولت در جهت ایفای تعهداتش به سازمان تامین اجتماعی تاکنون گام های بلندی برداشته و در آخرین اقدام این مبلغ را با سازمان تهاتر کرده است.
وی با بیان اینکه پرداخت این بدهی چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیات وزیران تصویب شد، گفت:‌ در راستای پرداخت این بدهی،‌ یک مجموعه همچون 18 بنگاه سودده شامل 32 درصد پالایشگاه بندرعباس، 60 درصد پالایشگاه والان،‌100 درصد شرکت رجا، 6 درصد بانک رفا کارگران و 100 درصد نیروگاه خلیج فارس توسط دولت به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.


مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی می گوید: به گونه ای برنامه ریزی شده است که تمام بدهی های دولت به سازمان تامین اجتماعی در طول برنامه ششم توسعه پرداخت شود.
نوربخش ادامه می دهد که این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و در طول برنامه تمام بدهی های دولت پرداخت خواهد شد.


به گفته وی،‌ در صورت پرداخت این بدهی، سازمان تامین اجتماعی می تواند خدمات به بیمه شدگان و مستمری بگیران را افزایش دهد و بحث درمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان را هم به صورت ویژه پیگیری کند.
به گزارش ایرنا، حدود دو هفته پیش در جلسه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دولت تا پایان برنامه ششم توسعه، بدهی های خود به سازمان تامین اجتماعی را به صفر برساند.


اعضای کمیسیون تلفیق همچنین در این مصوبه، دولت را موظف کردند حداقل 10 درصد از بدهی های قبلی خود را به سازمان تامین اجتماعی، پرداخت کند.
به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی، براساس مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، دولت مکلف شد بدهی خود به تامین اجتماعی را در طول اجرای برنامه ششم از محل سهام دولت پرداخت کند.
منصور اعتصامی خاطرنشان کرد که این موفقیت بزرگی برای سازمان است که با تلاش چند ماه اخیر سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد.


وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با نگاه ویژه دولت به سازمان تامین اجتماعی که یک سازمان اجتماعی و در واقع صندوقی متعلق به جامعه کارگری و بیمه شدگان است،‌ این میزان بدهی در طول پنج ساله برنامه ششم توسعه پرداخت شود تا این سازمان نیز برای خدمات رسانی مطلوب تر به 42 میلیون افراد تحت پوشش گام های بلندتری بردارد.
سازمان تامین اجتماعی اکنون بیش از 42 میلیون نفر از اقشار گوناگون مردم شامل بیمه شدگان و بازنشستگان و اعضای خانواده آنان را تحت پوشش قرار داده است.


خدمات سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر به بیش از 13 میلیون نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده شان، 2 میلیون و 800 هزار نفر مستمری بگیر و اعضای خانواده آنها ارائه می شود که در مجموع به بیش از 5 میلیون نفر می رسند و تمامی ابعاد زندگی و معیشت آنان متاثر از فعالیت های سازمان است؛ همچنین کارفرمایان و مدیران بیش از یک میلیون و 500 هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور نیز با این سازمان در ارتباط هستند.


مطابق اصل 29 قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است و سازمان تامین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی خدمات گسترده ای را شامل 18 مزیت برای شرایط مختلف از قبیل بیماری، سالمندی، بارداری، بیکاری و از کار افتادگی به بیش از نیمی از جمعیت کشور ارائه می دهد.


سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور دارای مراکز مختلف بیمه ای و درمانی است، 356 بیمارستان و درمانگاه تامین اجتماعی بخش قابل توجهی از خدمات درمانی مورد نیاز بیمه شدگان را به صورت رایگان تامین می کند و علاوه بر این تقریبا تمامی بیمارستان ها و درمانگاه های کشور اعم از مراکز دولتی، خیریه، خصوصی و همچنین آزمایشگاه ها، داروخانه ها و مطب پزشکان با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و بخش اعظم هزینه درمانی بیمه شدگان و بازنشستگان مراجعه کننده به این مراکز نیز توسط این سازمان پرداخت می شود.


بخش بیمه ای سازمان تامین اجتماعی دارای 480 شعبه در سراسر کشور است و خدمات بیمه ای گسترده این سازمان از طریق این واحدها به جامعه تحت پوشش ارائه می شود، همچنین برای تسهیل امور و دسترسی آسان تر مردم به سازمان شعب اقماری و کارگزاری های سازمان نیز به عنوان واحدهای وابسته به شعب مشغول به فعالیت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha